Thursday 9 December 2021

Küresel F-35 programından çıkarıldıktan sonra Türkiye'nin A400M'den ihraç edilme riski arttı

 NATO müttefikleri tarafından Türkiye'ye uygulanan bir dizi kısıtlayıcı önlem ve yaptırım ve Türkiye'nin ittifak hedeflerinden artan sapma nedeniyle silah ve savunma malzemesi tedarik etme arayışı, Türkiye'nin A400M programından atılma riski konusunda endişelere yol açtı.

 Türkiye'nin A400M programından çıkarılması konusundaki tedirginlik, muhalefet tarafından, Erdoğan hükümetinin 1,4 milyar dolar yatırım yaptığı ve 11 milyar dolarlık ihracat üretmesi beklenen küresel F-35 Müşterek Taarruz Uçağı konsorsiyumundan çıkarılmasına benzetilerek dile getirildi. gelir.

 "Aynısı [F-35'in kaldırılmasına benzer] A400M'de olsaydı ve [Türkiye'nin ortakları] bir gün 'Seni sınır dışı ettik' derse, [uluslararası] tahkime giden yol [tazminat için] açık olur mu? kayıplar]?” Ana muhalefetteki Cumhuriyet Halk Partisi'nden (CHP) milletvekili Utku Çakırözer'e sordu. Yorumları, onaylanmadan önce A400M programıyla ilgili gözden geçirilmiş bir anlaşmanın maddelerini tartışan parlamentonun Dışişleri Komisyonu toplantısında yapıldı.

 Hükümetin F-35 programına yaptığı ödemeyi geri almak için neden tahkime başvurmadığını sordu ve benzer sorunların A400M'de de ortaya çıkıp çıkamayacağını sordu.

 A400M, katılımcı devletlerin hava ikmal kapasitesini artırmak ve Lockheed Martin C-130 ve Boeing C-17'nin yerini almak için 2003 yılında tasarlandı ve Airbus tarafından gelişmiş bir askeri nakliye uçağı olarak üretildi. Sözleşme Belçika, İngiltere, Fransa, Almanya, Lüksemburg, İspanya ve Türkiye tarafından imzalandı. Ortak Silahlanma İşbirliği Teşkilatı (OCCAR), A400M uçaklarının satın alınması ve teslimatının koordinatörüdür.

  Başlangıcından bu yana çeşitli sorunlarla karşılaşan ve 2010 yılında kurtarılan program, birkaç çekirdek katılımcı devletin bütçesine katkılarını artırmasıyla revize edildi. Yasama organının uluslararası anlaşmaları Türkiye adına onaylama yetkisine sahip olması nedeniyle değişiklikler TBMM'de görüşülmek ve onaylanmak üzere sunuldu.

 Türkiye OCCAR üyesi değil, tasarım, üretim ve lojistik destek aşamalarında A400M programına katılıyor. A400M'nin birçok parçası Türkiye'de devlete ait Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) ve alt yüklenicisi Selex tarafından yapılmıştır.

 Türkiye, A400M programında yüzde 7 paya sahip ve TUSAŞ, uçak için 405 parça üretiyor. Türkiye'de üretilen parçaların bir kısmı ön ve arka orta gövde, kuyruk konisi, flaplar, hız frenleri, kapılar, aydınlatma sistemleri, atık ve temiz su sistemleri ve kabloları içermektedir. Parçalar, İspanya'daki son montajdan önce Almanya ve İngiltere'deki tesislere ihraç ediliyor. Türkiye'de ayrıca A400M uçaklarının onarım ve revizyon işlerini desteklemek için iki bakım yeri bulunuyor.

No comments:

Post a Comment

Türkiye Borsası'nda 24 yıl sonra ilk kez deprem nedeniyle işlemler durduruldu.

Türkiye Menkul Kıymetler Borsası, deprem nedeniyle yaşanan yoğun satışların ardından bugün 24 yıl sonra ilk kez hisse senedi alı...